Ny Audi A3 nu som plugin-hybrid

Audi præsenterer A3 Sportback 40 TFSI e, der har en elektrisk rækkevidde på op til 66 km (WLTP) og en systemydelse på 204 hk. Den kompakte plugin-hybrid kører lokalt uden emissioner, byder på sportslige præstationer samtidig med høj effektivitet og har alle styrkerne fra den nye A3-modelrække. Pre-booking åbner i uge 41 i Danmark.

Audi fortsætter sin elektrificeringsoffensiv med A3 Sportback 40 TFSI e. Der er allerede blevet lanceret plugin-hybridmodeller i modelrækkerne A6, A7, A8, Q5 og Q7, og nu er turen kommet til de kompakte modeller. Her går starten med Audi A3 Sportback 40 TFSI e, som viderefører konceptet fra forgængeren A3 Sportback e-tron i optimeret form. Kort efter følger en kraftigere variant med mere fokus på de sportslige egenskaber.

Drivlinje med benzin og el
Forbrændingsmotoren i den kompakte plugin-hybridmodel er en 1.4 TFSI-motor. Den firecylindrede motor yder 150 hk og råder over et drejningsmoment på 250 Nm mellem 1.550 og 3.500 omdr./min. Den elektriske fremdrift klares af en permanent aktiveret synkronmotor med forøget ydelsesniveau i forhold til forgængeren. Den supplerer med 80 kW (109 hk) og 330 Nm drejningsmoment, og som på forgængermodellen er den integreret i huset til den 6-trins S tronic-gearkasse, men den er blevet lettere og mere kompakt.

I fællesskab byder 1.4 TFSI-motoren og elmotoren på en systemydelse på 204 hk, og når de samarbejder med maksimalt boost, udgør det samlede drejningsmoment 350 Nm. Den kompakte plugin-hybridmodel accelererer fra 0 til 100 km/t på 7,6 sek., og tophastigheden nås først ved 227 km/t. Dobbeltkoblingsgearkassen overfører begge motorers momenter til forakslen og har en elektrisk oliepumpe, som også sikrer gearskift og olieforsyning, når TFSI-motoren er midlertidigt frakoblet.

Litium-ion-batteriet ligger under bilens bund i området ved bagsæderne i A3 Sportback 40 TFSI e. Dets 96 prismatiske celler kan lagre 13,0 kWh energi – næsten 48 % mere end i forgængermodellen. Højvoltsbatteriets konstruktion er den samme – fremskridtet kommer fra den forbedrede cellekemi. Et separat kølekredsløb tempererer batteriet, og ved behov kan det kobles til klimaanlægget, hvilket betyder, at kunden også kan køre elektrisk ved høje udetemperaturer.

Fokus på effektivitet med drivlinjestyring
Drivlinjestyringen i den kompakte plugin-hybrid er sat op til effektiv kørsel. Bilen starter altid elektrisk, ned til -28° C. Føreren kan vælge den elektriske drift med EV-knappen. Det er muligt at tilbagelægge op til 66 km (i henhold til WLTP-normen), altså en stor del af de daglige køreture, lokalt uden emissioner – det er næsten 20 km mere end med forgængermodellen. Den rent elektriske tophastighed ligger på 140 km/t. Ved lave hastigheder kan man høre den lovpligtige e-Sound fra det såkaldte Acoustic Vehicle Alert System.

I A3 PHEV’ens hybridindstilling deler de to motorer intelligent arbejdet mellem sig. Via betjeningssystemet MMI kan man vælge to specielle indstillinger – ”Battery hold” og ”Battery charge”. I ”hold”-indstillingen bevares det eksisterende batteriopladningsniveau, mens der i indstillingen ”charge” tilføres så meget strøm som muligt til batteriet.

Drivlinjestyringen i Audi A3 Sportback 40 TFSI e fungerer ved hjælp af store datamængder, som kommer fra navigationssystemet, sensorerne og assistentsystemerne. Når man slipper speederen, vælger den i de fleste situationer friløbsfunktionen med frakoblet TFSI-motor – bilen ruller til gavn for effektiviteten.

Sportslig hybridoplevelse med profilen dynamic og gearvælgerposition S
For at få indflydelse på drivlinjens karakter – og på andre systemer som servostyringen og S tronic – kan føreren også gøre brug af det standardmonterede Audi drive select-system med køreindstillingerne comfort, efficiency, auto, dynamic og individual.

I profilen dynamic og i S tronic-gearvælgerposition S udfolder hybriddrivlinjen sit sportslige potentiale. Når føreren her giver fuld gas med kickdown, frigøres det komplette boost-drejningsmoment i op til 10 sek. Så snart føreren slipper speederen, skifter elmotoren til rekuperation. Den deceleration, man her oplever, giver en one-pedal-feeling.

Ved opbremsninger overtager elmotoren alene decelerationen ved op til ca. 0,3 g, og det dækker de fleste opbremsninger i dagligdagen. Først når føreren træder endnu kraftigere på pedalen, aktiveres de hydrauliske hjulbremser. Overgangen foregår næsten, uden at man mærker det, og rekuperationen er stadig aktiveret. Ved opbremsning kan elmotoren genindvinde en ydelse på op til 40 kW.

Undervognen på Audi A3 Sportback 40 TFSI e kombinerer behagelig kørekomfort med god dynamik – og her leverer den avancerede fireleddede bagaksel det perfekte grundlag. Den elektriske bremsekraftforstærker sikrer en stærk og spontan nedbremsning.

Opladning derhjemme og på farten
A3 Sportback 40 TFSI e kan lade op med en effekt på maks. 2,9 kW, og et helt fladt batteri er ladet helt op igen efter lidt over 4 timer.Ved offentlige ladestandere kan bilen lades op med et såkaldt Mode-3-kabel.

Når man køber en Audi A3 Sportback 40 TFSI e i Danmark, vil der medfølge installation af en Clever ladeboks på hjemmeadressen, og man vil få ubegrænset opladning på sin ladeboks og på Clevers netværk til en fast pris på 369 kr. om måneden (Clever Unlimited).*

Via myAudi-appen kan kunden fjernstyre ladetider og forklimatisering af bilen. Ved lave temperaturer opvarmes kabinen af elektriske varmeelementer, mens det elektrisk drevne klimaanlæg afkøler kabinen ved høje temperaturer.

Udstyrsdetaljer specifikt for A3 plugin-hybrid
A3 Sportback 40 TFSI e’s ydre har et sportsligt og udtryksfuldt design, og som ekstraudstyr tilbyder Audi Matrix-LED-forlygter. Deres digitale dagskørelys, som er et pixelområde med 15 LED-segmenter, danner en E-formet lyssignatur som et symbol på plugin-hybriddrivlinjen.

Bagagerummet kan rumme 280 til 1.100 l bagage afhængigt af bagsæderyglænenes position.

Betjeningskonceptet i A3 Sportback 40 TFSI e er blevet udvidet med de hybridspecifikke funktioner og visninger. Powermeteret i det digitale cockpit – eller i Audi virtual cockpit (ekstraudstyr) – viser systemets ydelse, drivlinjens status, rekuperationen, batteriets ladetilstand og rækkevidden. Energiflowet er afbildet på det 10,1” store centrale MMI-display.

Som alle nye A3-modeller er den kompakte plugin-hybrid udstyret med tredje generation af den modulopbyggede infotainmentplatform. Den har en 10 gange højere processorhastighed end forgængeren og udfører alle opkoblingsopgaver med LTE Advanced-hastighed. Som supplement har den et Wi-Fi-hotspot. Guidningen i MMI Navigation plus er fleksibel og intelligent og omfatter satellitbilleder fra Google Earth, prognoser for udviklingen i trafiksituationen og 3D-modeller af mange europæiske storbyer.

Onlinetjenesterne fra Audi connect omfatter Car-to-X-tjenester, som gør brug af den kollektive intelligens fra Audi flåden. De advarer mod farlige steder eller kan i udvalgte byer hjælpe med at finde parkeringspladser langs vejen. Opkoblingen mellem bilen og brugerens smartphone foregår via myAudi-appen, via Apple CarPlay eller Android Auto. Audi phone box kobler smartphonen op til den udvendige antenne og oplader den induktivt. Audi connect Nøgle giver mulighed for oplåsning og låsning af bilen samt til start af motoren via en Android-smartphone.

Pre-booking af A3 plugin-hybrid i Danmark
Den nye Audi A3 Sportback 40 TFSI e introduceres i Danmark i løbet af efteråret 2020. Der foreligger endnu ikke danske priser, ligesom udbuddet af udstyr heller ikke ligger fast. Men allerede i uge 41 åbnes der op for pre-booking af den nye kompakte plugin-hybrid.

Forbrugsangivelse
Forbrugsangivelse iht. normen for plug-in-hybridbiler (WLTP). Angivelser vedr. brændstofforbrug og CO2-emission er afhængigt af den valgte dæk-/fælgstørrelse samt tilvalgt ekstraudstyr.

Audi A3 Sportback 40 TFSI e:
Brændstofforbrug ved blandet kørsel i km/l: op til 100
CO2-emission ved blandet kørsel i g/km: ned til 24
Strømforbrug ved blandet kørsel i kWh/100 km: ned til 14,2
Elektrisk rækkevidde: op til 66 km

Angivelserne vedr. udstyr og data er primært baseret på det modelprogram, der udbydes i Tyskland. Der tages forbehold for ændringer og fejl.

*Abonnement udbydes af Clever A/S uafhængigt af Skandinavisk Motor Co. 14 dages fortrydelsesret. Forudsætter BS-betaling. Prisreduktion v/ fravalg af Clever Unlimited og Unlimited Network: 7.500 kr. Læs mere: clever.dk/vilkaar.
Clever Unlimited: 369 kr./md. Mindstepris i bindingsperioden (6 md.): 9.714 kr. Inkl. lån af ladeboks på privatadresse (DK). Installation af ladeboks: 7.500 kr. er inkl. i prisen, dog kan ekstraomk. forekomme, fx ved behov for grave- eller stilladsarbejde mv. Hvert kvartal tilbagebetales et beløb for den mængde strøm, som er brugt til opladning v/ ladeboksen efter fastsat takst, se clever.dk/tilbagebetaling.
Clever Unlimited Network: 245 kr./md. Mindstepris i bindingsperioden (6 md.): 1.470 kr.


Pressemeddelelsen blev sendt med Mynewsdesk